Kutatási témám olyan mechanikai rendszerek vizsgálata, ahol kulcsfontosságú szerepet játszanak a mozgás során ismert sebesség irányok. Ezen belül szűkebb kutatási területemet képezik azok a rendszerek, ahol az emberi tényező is jelen van, tehát az ember valamilyen módon hat ezekre a rendszerekre. Ilyen redszerként egyszerűen modellezhető például a gördeszkázás, vagy az autóvezetés is, mely napjaink kedvelt kutatási témája.
Kutatásom kulcsszavakban
Analitikus mechanika
Dinamika
Anholonom rendszerek
Szabályozás
Emberi szabályozás
Stabilitásvizsgálat
Időkésleltetett rendszerek
Időben változó rendszerek
Véges idejű Lyapunov exponens
Gördeszkázás
A BSc-s szakdolgozatom óta foglalkozom a gördeszkázás mechanikai modellezésével, mely sok aspektusában hasonlít a biciklizéshez. Kerékpárral nehéz lassan haladni, de könnyebb nagy sebességgel hajtani. Ez így van a gördeszkázás esetén is, de ami ennél szembeötlőbb az az, hogy nagy sebességnél sem annyira könnyű gördeszkázni. Ennek megmagyarázása számos kihívást rejt mind mérnöki, mint elméleti oldalról. A gördeszkázás megértésével közelebb juthatunk az emberi egyensúlyozás, ezáltal az emberi agy megértéséhez, ami akár segíthet az időskori elesések csökkentésében is.
Jármű manőverezése
Egy másik hasonlóan inspiráló kérdés az, hogy hogyan kell egy autót egyenesen tartani. Mit kell akkor tenni, ha hirtelen ki kell kerülni valamit az úton, úgy hogy a kocsi ne szaladjon le az útról. Ezt még csak komplikálhatja az, hogy a jármű esetleg közben gyorsul vagy lassul.
Hasonló kérdéseket lehet feltenni vontatmányok esetén, ott még nem is szükséges gyorsan menni ahhoz, hogy nehézségeket okozzon egy utánfutóval történő parkolás.
Ezekben az esetekben felmerülhet a kérdés, hogy a sofőr reakcióideje hogyan befolyásolja az elvégzendő feladat kivitelezhetőségét, illetve megoldásra vár az a probléma, hogy milyen szabályozási stratégiát alkalmazzuk ahhoz, hogy biztonságosan hazaérhessünk kocsinkkal.
Publikációk
Diplomatervek MSc
Varszegi B.: The effect of time delay in skateboard balancing, 2014, Konzulensek: Takacs D., Hogan S.J.
Varszegi B.: A tőkefelhalmozás időbelisége és a gazdasági növekedés kapcsolata, 2015, Konzulens: Domi A.
Folyóirat cikkek 2019
Várszegi B., Takács D., & Orosz G.: On the nonlinear dynamics of automated vehicles–A nonholonomic approach. European Journal of Mechanics-A/Solids , 74, 371-380. (2019) doi: 10.1016/j.euromechsol.2018.11.015
2018
Varszegi B., Takacs D., Insperger T.: Acceleration helps in skateboarding at high speeds, International Journal of Dynamics and Control 6(3):982–989, (2018) doi: 10.1007/s40435-017-0368-9.
2017
Varszegi B., Takacs D., Stepan G.: Stability of damped skateboards under human control, ASME Journal of Computational and Nonlinear Dynamics, 12(5):051014-051014-7 (2017) doi: 10.1115/1.4036482.
2016
Varszegi B., Takacs D., Stepan G., Hogan S. J.: Stabilizing skateboard speed-wobble with reflex delay, Journal of the Royal Society Interface13, 20160345, (2016) doi: 10.1098/rsif.2016.0345.
Varszegi B., Takacs D.: Downhill Motion of the Skater-Skateboard System Periodica Polytechnica Mechanical Engineering60(1), pp. 58-65, (2016) doi: 10.3311/PPme.8636
Konferencia cikkek 2018
Varszegi B.: On the convergence and the steady state in a delayed Solow model In Proceedings of 14th IFAC Workshop on Time Delay Systems (IFAC-TDS 2018), Accepted manuscript, Június 28 – 30, 2018, Budapest, Magyarország
Vörös I., Varszegi B.: Lateral Vehicle Control Using Finite Spectrum Assignment In Proceedings of 14th IFAC Workshop on Time Delay Systems (IFAC-TDS 2018), Accepted manuscript, Június 28 – 30, 2018, Budapest, Magyarország
2017
Berezvai Sz., Lehotzky D., Molnar T., Varszegi B., Antali M., Sykora H.: Lehetőségek és motiváció doktorandusz szemmel In Proceedings of XIII. Mechanikát Oktatók Hazai Rendezvénye (MOHR), pp 9-11, Augusztus 29 – 30, 2017, Szeged, Magyarország
Vörös I., Varszegi B.: Sávváltás prediktív modell alapú szabályozása In Proceedings of 25th Nemzetközi Gépészeti Konferencia (OGÉT 2017), pp 476 - 479, Április 27 – 30, 2017, Kolozsvár, Románia
2016
Varszegi B., Takacs D.: Emberi egyensúlyozás gördeszkán In Proceedings of 12th Tavaszi Szél Konferencia, Április 15-17, 2016 Budapest, Magyarország, pp. 1-11
2015
Varszegi B., Takacs D., Stepan G.: Skateboard: a human controlled nonholonomic system In Proceedings of ASME 2015 International Design Engineering Technical Conferences & Computers and Information in Engineering Conference (IDETC/CIE 2015), Augusztus 2-5, 2015, Boston, Massachusetts, USA, pp. 1-6 doi: 10.1115/DETC2015-47512
Varszegi B., Takacs D., Stepan G.: Position Control of Rolling Skateboard In Proceedings of 12th IFAC Workshop on Time Delay Systems (IFAC-TDS 2015) Június 28-30, 2015, Ann Arbor, Michigan, USA, pp. 286-291, doi: 10.1016/j.ifacol.2015.09.392
Varszegi B., Takacs D., Hogan S. J.: A gördeszkázás Dinamikája In Proceedings of XII. Magyar Mechanikai Konferencia Augusztus 25-27, 2015, Miskolc, Magyarország, pp 1-6
2014
Varszegi B., Takacs D., Stepan G., Hogan S. J.: Balancing of the skateboard with reflex delay In Proceedings of 8th Europien Nonlinear Dynamics Conference (ENOC 2014), Július 6-11, 2014, Bécs, Ausztria, pp. 1-6
Konferencia poszter 2014
Varszegi B., Takacs D., Stepan G., Hogan S. J.: Reflex delay influenced stability of skateboarding Investigating Dynamics in Engineering and Applied Science (IDEAS), Július 3-5, 2014, Budapest, Magyarország
Konferencia absztraktok 2017
Varszegi B., Takacs D., Insperger T.: Balancing on accelerating skateboard, Extended Abstract; 9th Europien Nonlinear Dynamics Conference (ENOC 2017) ISBN 978-963-12-9168-1, ID 430, June 25 – 30, 2017, Budapest, Hungary
Varszegi B., Takacs D.: Gördeszkázás nehézségei változó sebesség mellett, Elfogadott Absztrakt; 13th Tavaszi Szél Konferencia, Március 31 – Április 2, 2017, Miskolc, Magyarország