Az alábbiakban megtalálhatóak azok a témák, amik jelenleg érdekelnek. A felsorolt irodalmak csak illusztrálásra szolgálnak, azok önálló feldolgozása nem feltétlenül szükséges! Ha bármi felkelti az érdeklődésedet nyugodtan keress meg!
- Sebesség hatása a lépcsőzés energiaigényére (BSc, MSc, TDK)
Mindennapi gyalogos közlekedésben gyakran előfordulnak lépcsők. A kutatás célja az, hogy milyen sebesség mellett lesz optimális a lépcsőzés, tehát mekkora sebességgel kell közlekedjünk a lépcsőn annak érdekében, hogy az izmaink a legkevesebb energiát használják fel.
Témakiírás pontokban:
- Végezze irodalomkutatást a témában!
- Készítsen egy egyszerű dinamikai modellt a lendítő és a támasztófázis vizsgálatára!
- Határozza meg a lépcsőzés energiaigényét a modellre alapozott numerikus számítások segítségével!
- Készítsen mérési eljárást a lépcsőzés energiaigényének meghatározására!
- Végezzen mérést különböző sebességek mellett több személy bevonásával!
- A munkáját foglalja össze magyar és angol nyelven!
1 oldalas kiírás
Irodalom: Szabó Antal (2017) MSc Thesis: Investigation of Human Stair Climbing (e-mailben tőlem)
- Nemlineáris dinamika vizsgálata alakváltozási tenzor segítségével (MSc,TDK)
Miért ne gondolhatnánk úgy egy dinamikai rendszer fázisterére, mint egy kontinuumra, ami deformálódik az idő változásával. Ebben az esetben egy stabil egyensúly helyzet/periodikus pálya körül csak kicsit, míg egy instabil körül nagyon változik a fázistér, amit az alakváltozási tenzorok jól megragadnak.
Témakiírás pontokban:
- Végezze irodalomkutatást a témában, foglalja össze a kontinuum mechanikai alapokat!
- Keresse meg az adott egynyomú autómodell egyensúlyi mozgásait!
- Végezze el az egyensúlyi helyzetek stabilitásának vizsgálatát!
- Közelítse analitikusan a kialakuló periodikus pálya amplitúdóját!
- Numerikus eljárás segítségével kövesse a periodikus pályát!
- Vizsgálja meg a dinamikai rendszert a fázistér alakváltozási tenzorán alapuló módszerrel!
- Hasonlítsa össze a különböző módszerekkel kapott eredményeket!
- A munkáját foglalja össze magyar és angol nyelven!
1 oldalas kiírás
Irodalom: Egyeztetés alapján tőlem
- Egyensúlyozás különböző érzékszervi rendszerekből érkező információk segítségével (BSc, MSc, TDK)
Emberi egyensúlyozás során az agy több helyről is kap információt, ilyenek a szemből, a fülből, és a bokából érkező információk, illetve több helyen is beavatkozhat, pl boka vagy csípő. A dolgozat célja egyszerű mechanikai és kontrol modellek segítségével megvizsgálni a különböző helyről nyerhető információk és különböző helyen történő aktuációk stabilitásra gyakorolt hatását, majd ezeket méréssel validálni.
- Végezze irodalomkutatást emberi egyensúlyozás egyszerű mechanikai modelljei témakörben!
- Állítson fel egy egyszerű modellt, ami alkalmas a különböző érzékszervi rendszerekből származó információk stabilitásra gyakorolt hatását!
- Vizsgálja meg az állás stabilitását!
- Végezzen méréseket az elméleti eredmények alátámasztására a vizulási rendszer működése és kikapcsolása mellett!
- A munkáját foglalja össze magyar és angol nyelven!
1 oldalas kiírás
Irodalom:
- Stepan G. (2009) Delay effects in the human sensory system during balancing. Phil. Trans. R. Soc. A 367, 1195–1212. doi:10.1098/rsta.2008.0278
- Molnar Cs. A., Zelei A., Insperger T. (2017): Estimation of Human Reaction Time Delay During Balancing on Balance Board, In Proceedings of International Conference on Biomedical Engineering (BioMed), 2017. pp. 195-199. February 20-21, 2017, Innsbruck, Austria. Anaheim; Calgary; Zurich: IASTED - ACTA Press, doi: 10.2316/P.2017.852-048
- Hu Jia Lin (2018) BSc szakdolgozat: Emberi egyensúlyozás különböző érzékszervi információk alapján (e-mailben tőlem)
- Autonóm járművek parkolásának modellezése és szabályozása (BSc, MSc, TDK)
Önvezető autók elterjedésével csökkenthető lehetne a parkolóhelyek mérete, hiszen az utasok máshol is kiszállhatnának, így a járművek közelebb állhatnak egymáshoz. A ma létező technológiák érzékelési pontossága (ultrahangos szenzor) vagy egyéb limitációk miatt (GPS jel) nem alkalmasak parkolóházakban történő pontos parkolás kivitelezésére. Viszont megfelelő jármű és kerékmodell segítségével a pályatervező algoritmus és a szabályozó is alkalmassá tehető a feladat elvégésére.
- Végezzen irodalomkutatást anholonom mechanikai rendszerek, gumimodellek és alulaktuált rendszerek szabályozása témakörben!
- Állítson fel egy megfelelő mechanikai modellt, mellyel jól vizsgálható egy jármű parkolása!
- Készítsen szabályozót, mely egy adott pályán tartja a járművet!
- Vizsgálja meg a szabályozó hibáját alacsony sebességnél!
- A munkáját foglalja össze magyar és angol nyelven valamint készítsen posztert is!
1 oldalas kiírás
Irodalom:
- Bodor B (2017) Alulaktuált rendszerek belső dinamikájának stabilizálása prediktív módszerekkel, TDK Dolgozat
- Pacejka, H. (2005). Tire and vehicle dynamics. Elsevier